úterý 17. listopadu 2009

17. Listopad

Jak pekne je sledovat oslavy tohoto svatku odnekud, kam by se clovek pred rokem 89 asi sotva dostal, a pokud, tak uz naporad.

Na druhou stranu si clovek rika proc to porad "neni ono", proc ma clovek pocit, jako by te demokracii neco chybelo? Proc si to clovek vubec mysli. No, pri srovnani s "duchem Prvni Republiky". Tak samozrejme ja jsem v te dobe nezil, ze. Ale co se tak traduje, soude podle kultury, ale i prumyslovych ukazatelu atd, tak ten "duch" byl jiny, silnejsi, zdravejsi a pozitivnejsi...


Podle mne jednak se na tom podilela "vudci osobnost" toho prerodu, jednak "forma prerodu" a jednak "svetova situace".

K tomu prvnimu jsme v situaci Masaryk vs. Havel, kde Masaryk mel onu prakticnost, tvrdost, realismus a pragmatismus, ktere umoznily aby vice a efektivneji narod vedl, i za cenu omezeni realnych demokratickych mechanismu jeho skupinou Hrad. Masaryk se stal take urcitym idolem, s nimz se narod ztotoznoval, ale spis na zpusob Mojzise, ktery narod prakticky "vyvedl" z uzkych, kdezto V. Havel je typem spise mucednika - coz nam sice zviditelnuje urcite moralni maximy, ale pro "prakticky zivot" je mene uzitecne, coz se myslim dobre odrazi v "lidovem" postoji k V. Havlovi.

Za druhe asi prvni transformace byla vice vybojovana, a proto citena jako vice zaslouzila. Zalozeni Cs. Legii a usili prevratit svetove verejne mineni tak, aby mu zalezelo na existenci male a temer nezname zeme, to byl narocny projekt, jehoz legitimita navic byla nezrejma, alespon zbytku sveta, a to vice, nez narok naroda na zmenu vlastniho politickeho rezimu. Naproti tomu Listopad 89, jak to vidim, nam vice "spadl do klina", i si myslim, ze byl leckdo prekvapen ze "to padlo", vice zde zalezelo na tom, ze "to padalo" i vsude okolo... Nebyla tu ta zkusennost valky, kde kazdy cesky rekrut se musel nejak vyporadat s tim, ze bude bojovat za Rakousko... Take se behem 1SV skutecne za vec umiralo... to se tykalo mnoha rodin a je to velmi existencialni vec. V roce 1989 "primo" umrel jen jeden, a jeste se posleze ukazalo, ze to nebyla pravda. V roce 89. velka cast naroda se v podstate ze dne na den rozhodla, ze vzhledem k tomu jak se situace vyviji stoji za to risknout vyjadrit svuj nazor na demonstraci. To ze to vyslo, to bylo trochu jako vyhrat jackpot, a myslim ze analogicky se projevila i urcita nepripravenost ohledne toho jak s takovou vyhrou nalozit, ktera vyustila do bezohledneho oportunismu nekterych a deziluze valne casti naroda, ktera je nejak citi doposud.


A konecne svetova situace byla v roce 1918 podstatne odlisna, "prakticky" to byla doba povalecne rekonstrukce, kdy nutnost ucinne jednat a pricinovat se v dusledku zatlacila do pozadi vselijake "nalady", "teoreticky" svet byl v te fazi modernity, kdy byl pokrok dosud povazovan za slibny vselek, a jak vize rozvrzeni sveta tak vize budoucnosti byly jednoznacnejsi, cernobilejsi a vuci nasi civilizaci optimistictejsi.
Oproti tomu v devadesatych letech Cesi stale v zapade videli "neproblematicky" svet a la dvacata leta, kdezto realita, jejiz vyvoj jsme za zeleznou oponou prehledli, byla jina, komplikovanejsi, nejednoznacna. Demokracie jako zapadonemecka ci americka se uz potykaly s problemy krize hodnot, ekologickych dopadu prumyslove revoluce, nepredvidanymi dusledky socialni a imigracni politiky a konkurenci novych, cizich a tezko srozumitelnych hracu na svetovem poli (ekonomicky vzestup Asie, Islamisticke revoluce atd...).

MMM.
Bylo by na miste po teto analyze nabidnout take syntezu. Pravdou vsak je, ze nevim. Nevim, jak by mel cesky narod hledat svou identitu v Evrope 21. stoleti. Vim ale to, ze kazda identita, o kterou musime bojovat, ma daleko vetsi hodnotu.

Žádné komentáře:

Okomentovat